CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

По глътка българско вино в Истанбул

Повече от 600 000 посетители вече преминаха през щандовете на престижния форум

 Нихал ЙОЗЕРГАН
специално за “Нов живот” от Истанбул


Само две области от България - Кърджали и Хасово, представят страната ни на общ щанд в Истанбул. Панаирът се простира на впечатляващата обща закрита площ от 55 000 кв.м в 10 зали. България за пръв път зае своето достойно място сред тазгодишните 55 страни-участнички, сред които Китай, Египет, ЮАР, Италия, Израел, Йордания, Узбекистан, Македония, Хърватска, Перу и десетки други.
Дванайстото поредно издание на ЕМИТТ /абривиетура на тр. - Източно средиземноморското международно изложение за туризъм/ беше  открито от турския министър на културата Ертерул Гюнай. То е сред първите 10 най-големи и престижни изложения за туризъм в света. Баългарските участници са заложили най-вече на културно-историческия ни профил в тракийския регион и дегустацията на едни от най-класните български вина, отбрани сред наградените със златен и сребърен медал за 2007 г., като “Катаржина”, “Сакар Любимец” и “Тера Тангра”.
Към 600 000 посетители обходиха панаира през първите няколко дни. По-голямата част с наслада отпиха по чаша българско вино на българския щанд, докато се запознават с останалите туристически материали и продукти, представяща страната ни.

НЕ СМЕ КОНКУРЕНТИ, А ПАРТНЬОРИ

- Какво очаквате от първото участие в изложението?
-Вярвам в обединението на съвместните усилия за успеха на туризма в двете области, които заедно представят общ български профил и продукти на международната сцена. Разчитаме на регионалното сътрудниество между Одрин, Кърджали и Хасково. Идеята се зароди на една от многобройните ни срещи и е плод на добрия диалог, който развиваме от няколко години насам.
По-нататък предвиждаме включването на Смолян, Асеновград и Пловдив, а от гръцка страна - областите Еврос и Родопи. Да представим този голям и исторически район наречен Тракия заедно, защото така ще сме по-силни и по-привлекателни на световния туристически пазар и за огромния поток от туристи. Ние не сме конкуренти, а партньори, но трябваше да мине време, за да го осъзнаем. Освен инфраструктурата, която трябва да се подобрява, трябва да се гради и култура на услугата. Каквито и културно-исторически паметници да има наблизо за разглеждане, ако в най-скъпия хотел, в който са вложени милиони като инвестиции, те посрещне едно сърдито момиче на рецепцията, сериозният турист доста би се замислил дали да посети отново това място. Да не говорим за лошия имидж, който се заличава най-трудно. Затова, освен в сгради и оборудване, трябва да инвестираме и в промяна на манталитета на обслужването.
- Как ще умножавате постигнатото досега?
- Силно се надявам, че нашите усилия няма да останат само един прецедент. Разчитаме да продължим. Не само догодина в Истанбул, а също и в Москва, Берлин, Лондон. Очакваме повече съдействие от Агенцията по туризъм. Нашите колеги от Одрин ни подкрепиха като отвориха българска маса на своя щанд, където също представяме нашите продукти. Правят го като жест на добросъседството и трансграничното сътрудничество помежду ни.

ТРЯБВА НИ ПОВЕЧЕ САМОЧУВСТВИЕ

Красимир ПИЛЕВ от община Хасково, един от
организаторите на българския щанд

Липсва ни проучване. Оказва се, че никой не знае за културно-историческото ни наследство, което имаме. В Лугано, Швейцария, останаха изумени, че най-голямата статуя на Божията майка в света се намира тъкмо в нашия град Хасково. Имаме план и стратегия за развитие на туризма за периода 2007-2013 г., в който залагаме на агресивния маркетинг.
Предстои да открием туристически информационен център, чийто строеж ще приключи до края на лятото. С учудване открих, че в сайта на Агенцията по туризъм например няма никаква информация за туризма в Хасково. Обадих се веднаха, за да запълним тази ниша.
Смятам, че липсата на взаимодействие води до съществени празноти на национално ниво. Трябва повече работа и повече самочувствие. Защото, ако статуята на Богородица беше примерно в Щатите, нямаше да остане нито един американец, който да не знае за нея.
В Истанбул представяме едни от най-добрите производители на сирена и най-добрите български вина в района, които успешно се конкурират с най-класните в Европа. Също така хотели, туроператори и агенции в Хасково и в Кърджали.

rodopipress>com,пт 22 фев 2008